In drie dagen tijd werden er 55 compleet nieuw ingerichte logeerwoningen voor de betroffen bewoners op het Kanaleneiland opgeleverd. “Hier zijn letterlijk bergen verzet”, aldus Igor Soons (directeur/eigenaar van KantoorArtikelen.nl), die de operatie voor de inrichting van de tijdelijke woningen vanuit Hoensbroek leidde. “Puur en alleen door het bundelen van krachten en de bereidheid om samen een acuut probleem te willen oplossen, hebben we iets voor elkaar gekregen wat normaliter ondenkbaar is. Daarvoor heeft menigeen zijn zomervakantie moeten onderbreken.”
Soons werd op dinsdag 23 juli 2012 om 16.10 uur gebeld met de vraag of hij drie dagen later de 55 logeerwoningen woonklaar kon hebben. Het telefoontje stamde van facilitair dienstverlener Yask (een Vebego-dochter), die op verzoek vanwoningcorporatie Mitros op 22 juli de projectcoördinatie voor haar rekening heeft genomen. In no time was er een coördinatie-centrum ingericht en werden ruim 100 mensen ingezet. Tegelijkertijd werd de hulpoperatie voor het inrichten van logeerwoningen voor gedupeerden ingeleid. Yask wist snel de weg naar het Limburgse KantoorArtikelen.nl te vinden om hierbij hulp in te roepen.
Onvoorstelbare hoeveelheden
Dinsdagnacht heeft KantoorArtikelen.nl een noodmail het land ingestuurd. Igor Soons vertelt: “Het ging om behoorlijke hoeveelheden. Van witgoed en elektronica tot banken, salontafels en nachtkastjes, servies en bestek. Gewoon een compleet nieuwe inrichting van de betreffende huizen. De cruciale vraag aan potentiële leveranciers was dan ook: wat hebben jullie in voorraad en kun je direct leveren? We hebben het over bijvoorbeeld 153 kledingkasten, 43 koelkasten, honderden borden en nog meer bestek. Dat zijn hoeveelheden, die bijna niemand direct beschikbaar op voorraad heeft.”Desalniettemin slaagde Soons en zijn team erin om samen met een aantal grote ondernemers alle spullen op vrijdag die week op locatie te hebben. Sijben Roermond wist in samenwerking met het Duitse moederbedrijf Schaffrath een groot deel van de inrichting bij elkaar te krijgen. Technische Unie nam de levering van al het witgoed en de elektronica voor haar rekening. Leen Bakker en Marskramer waren samen verantwoordelijk voor de aanvoer van alle overige zaken.Soons: "Leen Bakker heeft zelfs in de nacht van donderdag op vrijdag artikelen achter de douane vandaan gehaald. Dat is werkelijk ongelofelijk en normaal gesproken niet mogelijk.” Uiteraard werd er uit de hoek van Mitros ook op alle fronten ondersteuning geboden. Medewerkers van de afdelingen verkoop, facility en onderhoud hebben zich onvermoeibaar getoond.