Geslaagde hulpoperatie voor Utrechtse asbestslachtoffers

Publicatiedatum: 28 mei 2022 15:54:56

Geslaagde hulpoperatie voor Utrechtse asbestslachtoffers


Deze zomer is er vanuit het zuiden van het land een klein wonder verricht. Met vereende krachten werd in de kortst mogelijke tijd een hulpoperatie voor de Utrechtse asbest-gedupeerden op poten gezet, die zijn weerga niet kent...

In drie dagen tijd werden er 55 compleet nieuw ingerichte logeerwoningen voor de betroffen bewoners op het Kanaleneiland opgeleverd. “Hier zijn letterlijk bergen verzet”, aldus Igor Soons (directeur/eigenaar van KantoorArtikelen.nl), die de operatie voor de inrichting van de tijdelijke woningen vanuit Hoensbroek leidde. “Puur en alleen door het bundelen van krachten en de bereidheid om samen een acuut probleem te willen oplossen, hebben we iets voor elkaar gekregen wat normaliter ondenkbaar is. Daarvoor heeft menigeen zijn zomervakantie moeten onderbreken.”

Soons werd op dinsdag 23 juli 2012 om 16.10 uur gebeld met de vraag of hij drie dagen later de 55 logeerwoningen woonklaar kon hebben. Het telefoontje stamde van facilitair dienstverlener Yask (een Vebego-dochter), die op verzoek vanwoningcorporatie Mitros op 22 juli de projectcoördinatie voor haar rekening heeft genomen. In no time was er een coördinatie-centrum ingericht en werden ruim 100 mensen ingezet. Tegelijkertijd werd de hulpoperatie voor het inrichten van logeerwoningen voor gedupeerden ingeleid. Yask wist snel de weg naar het Limburgse KantoorArtikelen.nl te vinden om hierbij hulp in te roepen.

Onvoorstelbare hoeveelheden

Dinsdagnacht heeft KantoorArtikelen.nl een noodmail het land ingestuurd. Igor Soons vertelt: “Het ging om behoorlijke hoeveelheden. Van witgoed en elektronica tot banken, salontafels en nachtkastjes, servies en bestek. Gewoon een compleet nieuwe inrichting van de betreffende huizen. De cruciale vraag aan potentiële leveranciers was dan ook: wat hebben jullie in voorraad en kun je direct leveren? We hebben het over bijvoorbeeld 153 kledingkasten, 43 koelkasten, honderden borden en nog meer bestek. Dat zijn hoeveelheden, die bijna niemand direct beschikbaar op voorraad heeft.”

Desalniettemin slaagde Soons en zijn team erin om samen met een aantal grote ondernemers alle spullen op vrijdag die week op locatie te hebben. Sijben Roermond wist in samenwerking met het Duitse moederbedrijf Schaffrath een groot deel van de inrichting bij elkaar te krijgen. Technische Unie nam de levering van al het witgoed en de elektronica voor haar rekening. Leen Bakker en Marskramer waren samen verantwoordelijk voor de aanvoer van alle overige zaken.Soons: "Leen Bakker heeft zelfs in de nacht van donderdag op vrijdag artikelen achter de douane vandaan gehaald. Dat is werkelijk ongelofelijk en normaal gesproken niet mogelijk.” Uiteraard werd er uit de hoek van Mitros ook op alle fronten ondersteuning geboden. Medewerkers van de afdelingen verkoop, facility en onderhoud hebben zich onvermoeibaar getoond.

Logistieke backbone

UTS Nederland zorgde voor de cruciale logistieke backbone. “Binnen 12 uur was UTS ingericht voor dit project. Toen al het materieel bij hen ter plekke was afgeleverd, konden zij donderdagmiddag starten met orderpikken en uitrijden. Zodanig, dat de mensen van Yask en Mitros op locatie meteen met de montage aan de slag konden”, aldus Soons. In totaal zijn er circa 15 trailers met een inhoud van zo’n 1200 kuub naar Utrecht gereden. Vrijdag kregen de eerste bewoners al de sleutel van hun logeerhuis. De rest van de woningen werd opzaterdag opleverd. “Een sterk staaltje van samenwerking”, vat een trotse Igor Soons samen.

Loading...
neonlines-configurator.product-box.upload-text
Product Devices Show confirm dialog